středa 16. října 2013

Vlny moře, vlny moře... Aneb taneční terapie v praxi

O víkendu jsem byla v Olomouci na konferenci uměleckých terapií a možná jsem od toho tradičně moc očekávala, takže přišlo trochu zklamáníčko (i když, nebyla jsem náhodou tak unavená, že na žádné očekávání nebyla síla?). Témata přednášek byly zajímavé, stejně tak jako workshopy, ale nějak jsem si myslela, že se dozvím více nového. Přišlo mi to zaměřené spíš na účastníky, kteří s psychoterapiemi uměním nemají ještě zkušenosti (alespoň v té praktické části), protože na dílnách ukazovali lektoři víceméně základní techniky (v arte bylo třeba kreslení 'posunovacího obrázku' nebo tvoření vlastního erbu, v tanečních a pohybových terapiích práce s dechem, rytmikou, s impulzem z určité části těla nebo s imaginací předmětu). Asi jsem si měla dát muzikoterapii a taky bych koukala. Ale když ta mě zas až tak nezajímá (zvlášť když jsem hráčsky úplně negramotná). Kolikrát i lektoři (a teď urazím půlku světa) mi přišli takoví poloprofesionálové - podle těch odposlechnutých zkušeností a profilů z publika mi přišlo, že je mohli s klidem nahradit někteří účastníci. Ale chápu, že je těžké trefit se do skupiny a připravit adekvátní program. Nicméně, i když mám pocit smysluplně stráveného času, nic moc nového jsem si asi neodnesla.

Tím ale neříkám, že bych si víkendovou Olomouc neužila, ba naopak! Vyšlo krásné počasí (to je člověku vždycky hned blaženěji) a ta nejlepší společnost. S brněnskou kamarádkou jsme spaly u mých ještě novojičínských kamarádek (když jsem se nad tím zamyslela, došlo mi, že je obě znám už od školky!!!) a bylo to moc příjemné. Konečně jsem se po celém týdnu pořádně uvolnila, kochala se maličkou Olomoucí, ve které všechna důležitá místa leží na jedné ulici (mám ten dojem) a do ztichlých večerních ulic jsem zpívala, co mi přišlo na mysl. S holkama jsem si zas jednou popovídala tak volně a otevřeně a vřele, jako když jsme se vídaly každý den. A taky jsem vyzkoušela raritu (alespoň pro mě), pivo čepované do PETky (jakkoliv divně to zní, bylo dobré - nějaké tankové - ono i ta PETka nebyla normální PETka, jestli mi rozumíte), ale kam se na něj chodí, si už nevzpomenu. A co by to bylo za výlet, aby nepadla nějaká kavárna. My jsme navštívily Jazz Fresh Café, ehm, kousek od Náměstí Republiky (což odpovídá asi půlce města - dohledejte si:)), kterou ráda doporučím. Kávu znám teda i lepší, ale tadyhle v testu dopadli dobře, takže žádné pindání; a hlavně interiér je moc příjemný (zvlášť vstupní dveře a předzahrádka a barevné sedačky uvnitř) a dobroty za pultem vypadaly taky lákavě. A taky tam hrála dobrá muzika! Mám i nějaké fotky, ale teda z jejich kvality jsem sama dost zklamaná - prepáčte. Já se v těch kavárnách asi vždycky stydím fotit a pak to dopadne takhle nanicovatě.


To by byla Olomouc. Nicméně, k čemu jsem se chtěla dostat: minulý týden zase začal kurz s DASH - jupí, moje taneční terapie je v plném proudu! A víte, co je dobré na tom, že se můj muž momentálně nesocializuje? Že se můžu plně soustředit na jiné věci - třeba na tanec. Minulý týden mi myšlenky ještě sem tam odbíhaly jinam, ale dneska už jsem byla naplno v tanci, furt a pořád. Vlastně uvažuju, kdy ještě jindy jsem takhle naplno na něco soustředěná a naprosto v dané situaci. No, moc jich nebude, jestli vůbec něco... DASH se byla rekreovat v Řecku, takže se vrátila plná moře, které teď dopřává i nám. Neustále si hrajeme s vlnobitím, dostáváme se do spodních proudů a pak se zase necháváme houpat na hladině. Je to krása. Já to moře fakt cítím a slyším, jsem zase zpátky v Řecku a moje tělo poslouchá rytmus vln. Do toho nádherná skladba 'Who am I?' od Peace orchestra, což celý zážitek jen podtrhává, protože jo, co jsme my v porovnání s mořem? A to je právě to, co na tanci miluju a co bych hrozně ráda dopřála všem (proto taky všude okolo propaguju tanec a všechny posílám na lekce). Ten pocit, kdy můžete být kýmkoliv a čímkoliv, stačí se do toho naplno ponořit, vžít. Nejde vůbec o to, jak to vypadá (pokud s tím nelezete na pódium), ale co u toho cítíte. A tak já jsem dneska byla, Dášenko, třískou houpající se na vlnách. Cítila jsem obrovskou sílu, jak mnou vlny zmítaly, jak se jim chtělo, a zároveň velkou oddanost a klid, protože já jsem se naprosto nechala. Nejvíc mě bavilo to 'ticho před bouří' - moment, kdy moře nabírá sílu, aby mě vrhlo zase někam jinam, moment než přijde nový impulz k pohybu. Cítila jsem, jak na mě dopadají sluneční paprsky a ohřívají můj povrch, zvlášt když se hladina zklidnila a já se mohla nechat jen tak unášet. Byla v tom jistota a přirozenost, klid. Jen mě mrzí, že jsem se nestihla dívat kolem - bylo tam určitě spoustu zajímavého a inspirujícího (už jen podle těch příběhů), ale já jsem tentokrát byla opravdu tak 'v tom', že mi všechno kolem bylo jedno. A děkuju za to. Dneska asi nepůjdu jen tak spát - mám dobito snad do konce týdne...





Žádné komentáře:

Okomentovat